Mitä on perinnesaunotus?

Perinnesaunotus on suomalaiseen kansanperinteeseen pohjautuvaa aineetonta saunakulttuuria.

Mitä Perinnesaunottaja tekee?

Perinnesaunottajan työtä ovat erilaiset saunassa tapahtuvat hoidot, kuten hoitava vihdonta, verikuppaus tai vaikka vihdalla tehtävä kokovartalopesu.

Perinnesaunottaja tuntee myös saunassa käytettävien kasvien ja turpeen käytön. Hän osaa toteuttaa erilaisia elinkaarisaunotuksia, kuten polttarisaunoja, tai vuotussaunoja kuten kekri-, joulu-, juhannus- tai helasaunat.

Hän tuntee suomalaisen saunaperinteen historiaa ja kulttuurihistoriaa. Hän taitaa asianmukaiset saunaloitsut ja laulut, joita voi soveltaa saunotuskokonaisuuksiin teeman, toiveiden ja tarpeiden mukaan.

Mikä on Perinnesaunottajat ry?

Perinnesaunottajat ry:n tarkoituksena on perinteeseen pohjautuvan aineettoman saunakulttuurin ja henkisen kulttuuriperinnön käytön elvyttäminen, harjoittaminen ja kehittäminen.

Yhdistys toteuttaa saunakulttuurin tutkimista, opettamista ja tiedoitustoimintaa sekä järjestää tapahtumia, koulutuksia ja tapaamisia.

Yhdistys kerää yhteen kansainvälisestikin saunassa töitä tekeviä ammattilaisia, tutkijoita ja perinteistä kiinnostuneita saunojia.

Kiinnostuitko?

Perinnesaunottajia toimii eri paikkakunnilla. Heidät löydät täältä

Hallituksen yhteystiedot tästä.

Mikäli itseäsi kiinnostaa kouluttautua ja työskennellä perinnesaunottajana, lue ensin yhdistyksen säännöt tästä ja eettiset ohjeet täältä

Voit tulla mukaan toimintaan eri tavoin. Lue lisää tästä linkistä.